۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۲۹۴۵۷
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان این که بحران آب در آینده نزدیک تنها مسئله‌ای است که امنیت و استقلال کشور را به شدت تهدید خواهد کرد استفاده از بیوتکنولوژی و دیگر فناوری‌ها در بخش کشاورزی و مدیریت آب را مهم ترین راه برای فائق آمدن بر این بحران عنوان کرد.
به گزارش پایداری ملی، عیسی کلانتری در آیین اختتامیه دومین همایش بین المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران که در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور در کرج برگزار شد، افزود: طبق استانداردهای جهانی کشورهایی که تا 20 درصد از منابع آب تجدیدپذیر استفاده می کنند مشکلی ندارند ولی کشورهایی که بالای 40 درصد از این منابع را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند بالای خط قرمز و در معرض مخاطرات جدی هستند. 

در این بین تنها حدود 6 کشور بالای 60 درصد از منابع آب تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کنند که ایران با 110 درصد در شرایط کاملا بحرانی است و در صورت ادامه این روند تا 15 سال دیگر آبی در کشور باقی نخواهد ماند.

وی اظهار کرد: با رئیس جمهور شرط کرده‌ام که هیچ گاه خودسانسوری نکنم و مسائل علمی و فنی را از مردم پنهان نکرده و ذهن آن‌ها را در برابر آینده پژوهشی کور نکنم. آب در آینده نزدیک تنها مسئله‌ای است که امنیت و پایداری کشور را تهدید می‌کند و باید برای کنترل این مشکل اقدامی عاجل انجام داد.

وی با اشاره به این که هند 33 درصد، چین 29 درصد، اسپانیا 25 درصد و ژاپن 19 درصد از منابع آب تجدیدپذیر خود برداشت می‌کنند ادامه داد: هم اکنون 88 میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر در ایران داریم و میزان آب مصرفی در کشور 97 میلیارد مترمکعب است. برای رسیدن به حداقل استاندارد 40 درصد بهره‌برداری از منابع آب تجدیدپذیر ، باید مصرف آب را به میزان 60 میلیارد متر مکعب در سال کاهش دهیم یعنی آن را به یک سوم میزان فعلی برسانیم که دست یابی به این هدف طی مدت کوتاه 15 سال باقی مانده بدون هدفمند کردن تحقیقات و بهره‌مندی از دستاوردهای پژوهش و فناوری امکان پذیر نیست.کلانتری با بیان این که فناوری‌های نوین به‌ویژه بیوتکنولوژی می‌تواند برای مشکلات کشور از جمله بحران آب و مسائل کشاورزی کشور راه حل‌های موثری ارائه دهد، بیان کرد: دانش آموختگان زیست فناوری از بهترین دانش آموخته های دانشگاه‌ها هستند ولی گاه طوری با آن ها برخورد می‌شود که انگار نامحرم‌ اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر